Соколски покрет настао је у Чешкој, а утемељио га је Мирослав Тирш у Прагу, где се и данас негује традиција соколства.
Сама идеја је имала улогу буђења националне свести словенских народа у Аустроугарској, а уједињењем Срба, Хрвата и Словенаца 1918. године, сви њихови савези улазе у један заједнички, југословенски. Под паролом ,, брат је мио, ма које вере био“ Соколска организација је окупљала и привлачила омладину без обзира на нацију, веру, имовинско стање и сталеж. У Војводини 1921. године највише Сокола имала је Суботица.
Рад на просвећености
Почетком тридесетих година 20. века, Соколско друштво Суботица посвећено је радило на оснивању сеоских соколских чета у околини Суботице. У четама је велика пажња била посвећена просветном раду. Тај рад се делио на национални рад на просвећивању села, као и на обуци у модерном обрађивању земљишта и одржавању хигијене у селу.
Одбор за соколске чете у сарадњи са учитељима основао је 8 сеоских чета. Рад сеоских чета обухватао је све гране народног, просветног, здравственог и привредног живота. До 1935. одржано је 58 предавања. Већина предавања била је из области просвете, а 6 предавања одржано је из пољопривреде, с практичним и стручним упутствима. Посредовањем Соколског друштва Суботица преко жупе, Краљевска банска управа у Новом Саду, даровала је четама 500 садница брескви и око 80.000 јабука. На молбу соколског друштва банска управа наредила је управи свог расадника на Палићу да са својим стручним особљем у 10 практичних предавања на терену поучи чланове чета у сађењу, калемљењу и оплемењивању дивљих садница.
Чете и њихов програм
Чета Биково основана је 1930. Први старешина био је Веца Тонковић, а учитељ Иван Турато, начелник-тајник-просветар чете. Чета је имала 57 чланова и књижницу са 60 књига. Примала је „Соколски гласник“, „Соколску просвету”, „Соколско село”, „Новости”. Чета Таванкут I – Централа основана 1931. имала је 47 чланова. Примала је „Соколски гласник“, „Соколско село” и „Војнички весник”. Чета је до 1935. учествовала на 12 соколских приредби. Чета Таванкут II – Златни крај основана је 1930. Имала је 68 чланова. Вежбали су два пута недељно. Библиотека чете примала је „Соколски гласник“, „Соколску просвету”, „Соколско село” и „Војнички весник”. До 1935. учествовала је на 10 соколских приредби. Чета Таванкут III – Св. Ана основана је 1931. Чета је до 1935. учествовала на 12 соколских приредби. Имала је 47 чланова. Примала је „Соколски гласник“, „Просвету”, „Соколско село” и „Војни весник”. На утакмицама за соколске чете добила сребрни венац од Соколског друштва Суботица. Соколи из Суботице приредили су јаван час уз учешће чланова свих сеоских чета. Соколска чета Старо Љутово основана је 1932. Бројала је 42 члана, на утакмицама постигла је друго место. Чета Мали Бајмок основана је 17. марта 1934. Имала је 94 члана. Примала је „Соколски гласник“ и „Соколско село”. Чета Мали Београд основана је 1930. Имала је 63 члана.
,,Слава краљу!“
Чета Таванкут IV – Вуковић крај, имала је 70 чланова. Основана је 9. децембра 1934. на иницијативу месног учитеља Ивана Мутибарића. Оснивачкој Скупштини одржаној у Основној школи „Алекса Шантић” присуствовало је 120 лица. Оснивачку скупштину отворио је Иван Мутибарић. Говорио је о соколству, а нарочито о потреби оснивања соколске чете у том крају. За привременог председника збора изабран је Лазо Ивковић. Затим је говорио старешина Соколског друштва Суботица, Анте Тадић. У свом говору истакао је потребу оснивања соколских чета и значај националног рада у њима, посебно ако су на удаљености два километра од границе. Затим је говорио о оснивачу соколства др Мирославу Тиршу. При помену краља Александра цела скупштина је устала и клицала: „Слава Му!”. Сви присутни су се уписали у чету. По завршетку скупштине деца, чланови чете, извели су вежбу: „Нека живи Југославија” од Јегера.
Интернационална сарадња и колонизација
Чланови сеоских чета учествовали су на покрајинским слетовима у Сарајеву и Загребу 1934, на прослави тридесетогодишњице Карловачког сокола 1934. и другим соколским приредбама. Просветни одбор Соколског друштва Суботица организовао је идејну и просветну школу. У идејној школи предавано је о историји чешког и југословенског соколства, о идеологији соколства, о значајним личностима и организацији Савеза СКЈ. Идејна школа била је организована за нове чланове сокола, а просветна за целокупно чланство, нараштај, ђаке и занатлије. У просветној школи предавано је о Истри, о соколској штампи, о првој помоћи…
Димитрије Прица писао је о добровољчким насељима на јужној периферији атара града Суботице, у непосредној близини Бачке Тополе. Истакао је у књижици Соколско деловање у Суботици: „… беле кућице покривене црвеним црепом наших колониста, груписане на плодном земљишту некадашњих моћних спахилука у три колоније: Мали Београд, Карађорђево и Кочићево”.
Прва етапа подизања колонија била је завршена. Сваки колониста имао је подигнуту кућу и најпотребније просторије. Испред кућа били су са једне и са друге стране широких улица засађени дрвореди. Две недаће су мучиле колонисте: 15 година чекања да парцела додељене земље пређе у њихово власништво и 8 јутара земље није било довољно за издржавање породица са бројном децом.
У колонији Мали Београд насељено је 60 породица добровољаца – Личана. Имали су школу са купатилом, пространим школским двориштем, пољском учионицом и парком у коме је требало подићи цркву, за коју је из колонозационог фонда одобрен кредит од 100.000 динара. Скоро сви насељеници били су чланови читаонице и ту су одржавали свакодневне састанке. Соколска чета бројала је 44 члана. Основана је Набављачко-потрошачка задруга. У колонији Карађорђево било је око 180 породица које су 80% чинили Личани, а остало босански Крајишници. Под кровом је била школска зграда на спрат, која је доминирала у околини. Имали су народну читаоницу са 36 чланова и соколску чету са 75 чланова. Била је основана Набављачко-потрошачка задруга. Ове две колоније имале су заједничку Аграрну заједницу која је бројала 230 чланова. У ове две колоније похађало је основну школу 250 ђака.
Колонија Кочићево налазила се на поседу Лелбаха. У њој је било насељено 30 породица из Кочићеве Крајине. Пошто није имала своју школу, деца су морала да прелазе 8 километара до школе у Бачкој Тополи. Димитрије Прица је истакао: „Све три колоније изграђене су напорима самих колониста, уз незнатну помоћ државе. Благодарећи издржљивости, отпорности наших колониста преброђене су многе невоље и искушења, те су данас колоније са салашима наше браће Буњеваца у овом крају најтврђи наш национални бедем.”
Прославе краљевских друштава
Соколско друштво у Суботици прославило је 8. јуна 1939. свечано двадесетогодишњицу од оснивања. На прославу су дошли делегати свих националних и културних удружења из Војводине и велики број сокола из свих околних друштава. Присуствовали су дивизијски генерал Илија Брашић, подбан Дунавске бановине Драгољуб Дринчић, председник суботичке општине Липоземчић, изасланик Савеза Сокола др Коста Петровић, старешина жупе Нови Сад др Игњат Павлас итд. Као гост присуствовао је прослави први начелник суботичког сокола од пре 20 година, артиљеријски пуковник Димитрије Павловић.
Прослава је почела 7. јуна 1939. у вече свечаном соколском академијом у амфитеатру Народног дома краља Александра. На академији су сем сокола из Суботице учествовала и соколска друштва Хоргош, Сента, Бачка Топола, Нови Сад и Мали Бајмок. Свечаност је настављена 8. јуна 1939. соколским збором на соколском стадиону. Том приликом предати су прелазни дарови најбољем соколару за 1939, Рудићу и најбољој соколарки, Иванки Петровић. Након збора формирана је свечана поворка која је продефиловала главним градским улицама, срдачно поздрављена од становништва. Масу је поздравио старешина друштва Суботица, Лазар Тешић, приказавши у свом говору развој соколства у Суботици и успехе које је соколство постигло на национално просветном и социјалном подручју. Истакао је да у Суботици постоји Соколско друштво Матица и Соколско друштво I, а основане су сеоске чете у Малом Бајмоку, Бикову, Таванкуту… Нагласио је да ће суботички соколи остати и надаље на стражи на северној граници отаџбине. После њега говорио је др Игњат Павлас, истакавши да ће соколи радије умрети у слободи за слободу, него да буду робови туђина.
Извор: ИН4С
Пише: Саша Недељковић
члан Научног друштва за историју здравствене културе Србије