Повежи се
На врх

Кад су луксузни аутомобили довели свет у престоницу Краљевине

Први београдски Сајам моторних возила организан је у престоници Краљевине Југославије од 5. до 15. марта 1938. године.

Сви елитни светски произвођачи су излагали код нас, а у Београд су дошли посетиоци са свих континената. Салон аутомобилаодржан је под покровитељством престолонаследника Петра Другог Карађорђевића, а отворио га је тадашњи министар трговине Милан Врбанић.

– Краљевина Југославија тренутно располаже са свега 12.000 аутомобила. Нажалост, већина возила је неисправно и неупотребљиво за вожњу на дуже стазе. Процењујем да је нама потребно око 150.000 аутомобила, како би пратили иновације и стандарде свих европских краљевина – рекао је новинарима Милан Стојадиновић, председник Министарског савета и председник Сајма моторних возила.

У времену од 5. до 15. марта 1938. године, према подацима организатора, излагано је 158 путничких аутомобила, 65 теретних возила, 10 аутобуса, 18 шасија, 105 мотоцикала и бицикала, десет аутомобилских мотора, три трактора и један моторни багер. Највећу пажњу изазвао је луксузни модел Мерцедеса, а најатрактивнија је била макета Опела од  плексигласа. Тај провидни аутомобил намештен је тако да се види унутрашњост возила гледајући споља.  Фијат и Ланча су стигли са Апенинског полуострва у Београд, а Бјуик је дошао на Сајам чак са северноамеричког континента.

Званични подаци говоре да је сајам тада обишло око 40.000 посетилаца. Краљевска породица је била сваког дана била на сајму и њени чланови су посетили све штандове, писале су новине. Престолонаследник Петар је са мајком Маријом детаљно разгледао све експонате.

– Краљ Александар није био возач, али је његова супруга, краљица Марија, била изузетно спретна за воланом. За припаднице лепшег пола, а нарочито „плаве крви“, није било уобичајено да имају возачку дозволу – каже Братислав Петковић, оснивач Музеја аутомобила у Београду. Према његовим речима, краљица је често возила четвороточкаше, а омиљено возило јој је било марке Делаж, са којим се довезла са мајком пред веридбу са Александром Карађорђевићем из Будимпеште у Београд.

Петковић као један од највећих краљичиних возачких подвига наводи вожњу на релацији Париз – Београд, коју је прва дама Краљевине Југославије тог времена одвозала маниром професионалног шофера. Историјска иронија је, прича оснивач Музеја аутомобила, да је баш у таквом краљичином луксузном „љубимцу на четири точка“ марке Делаж, 1934. године у Марсељу убијен њен муж, краљ Александар.

Међународни салон аутомобила у Београду уврштен је у календар сталних изложби, чиме је постао  најисточнији од тадашњих девет званично регистрованих европских ауто салона.

Од 1938. године до данас,  Београдски сајам аутомобила је најпосећенија сајамска изложба у нашој држави.

Извор: Wikpedia, сајт „Аутославиа“

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Више у Записи